اهمیت لابراتوار زبان در توسعه مهارت‌های ارتباطی

ارتباطات به معنای تبادل افکار و ایده‌ها با هدف انتقال اطلاعات می‌باشد و ارتباطات موثر با گوش دادن شروع می‌شود. معلمی که به خوبی قادر به برقراری ارتباط با دانش آموزان باشد، می‌تواند الهام بخش آنان برای گوش دادن و مشارکت در کلاس باشد. دانش آموزان می‌توانند با سرعت مناسب یاد گرفته و  مهارت‌های شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن خود را با گوش دادن به فایل های صوتی و تصویری ارزیابی کنند.
لابراتوارهای زبان برای تدریس موثر زبان انگلیسی و مهارت‌های ارتباطی و تلفظ لازم هستند. لابراتوار زبان نقش مهمی در فرایند یادگیری زبان ایفا می‌کند. با توجه به اینکه لابراتوارهای زبان یک کمک تکنولوژیک برای یادگیری هستند، تعدادی امکانات پیشرفته دارد که می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا زبان را با مهارت ارتباط برقرار کردن یاد بگیرند. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اهمیت یک لابراتوار آموزشی زبان را در توسعه مهارت‌های ارتباطی توضیح دهیم.

لابراتوار زبان
براساس تعریف دیکشنری آکسفورد، “لابراتوارهای زبان” اتاق‌های مطالعۀ مجهز به دستگاه‌های بازتولید صوتی هستند که دانش آموزان را قادر می‌سازند تا مدل‌های تلفظ زبان خارجی را شنیده و صدای خود را ضبط کرده و بشنوند. هدف لابراتوار زبان، فعال کردن دانش آموزان برای شرکت فعال در تمرین‌های یادگیری  زبان و گرفتن تمریناتی بیش از آنچه در یک کلاس درس سنتی ارائه می‌شود، می‌باشد.

نقش معلمان زبان انگلیسی در لابراتوار زبان
مسئولیت کمک کردن به دانش آموزان در غلبه بر ترس خود جهت برقراری ارتباط با زبان انگلیسی و کمک به آنان برای توسعه برداشت مثبت تر از فعالیت‌های ارتباطی برعهده معلمان زبان انگلیسی می‌باشد. معلم زبان انگلیسی فقط یک معلم دستور زبان و ساختار جمله نیست، بلکه از او انتظار می‌رود که نقش فعالی را به عنوان مشاور و متخصص ارتباطات بازی و آموزش مهارت‌های نرم افزاری، بازی کند. برای این منظور، یک معلم انگلیسی در لابراتوار زبان باید از آخرین فن آوری‌ها آگاه بوده، ایده‌های جدید را بررسی کرده و در دانش آموزان برای شرکت در جلسات لابراتوار زبان ایجاد رغبت و انگیزه کند.

تکنیک‌های بهبود مهارت‌های زبان از طریق لابراتوار زبان
در میان چهار مهارت مهم یادگیری زبان، “گوش دادن” و “خواندن” مهارت‌های پذیرنده هستند، در حالیکه “صحبت کردن” و “نوشتن” مهارت‌های تولیدی هستند. با کمک یک لابراتوار زبان و از طریق روش‌های زیر، می‌توان مهارت‌های زبانی را یاد گرفت، تمرین و ارزیابی کرد:

مهارت‌های گوش دادن و صحبت کردن
هنگام گوش دادن به یک زبان خارجی، ما نیاز به دانستن صداها، ریتم ها، آهنگ ها و الگوهای استرس  آن زبان هستیم. بهتر است در یک لابراتوار زبان از هدست و گوشی استفاده شود. این کار شرایط ایده آلی را برای گوش دادن فشرده، فراهم می‌کند. ارزیابی گفتار دانش آموزان از طریق ماژول‌های ضبط دیجیتال در نرم افزار یادگیری زبان امکان پذیر است. دانش آموزان در ایستگاه‌های کاری مختلف، می‌توانند برای شرکت در بحث‌های گروهی و ایفای نقش گروه بندی شوند. همچنین نتایج می‌توانند برای ارزیابی بعدی ذخیره شوند.

مهارت خواندن و نوشتن
خواندن و درک مطلب را می‌توان در قالب داستان، توصیف و ارائه کرد. می‌توان از طریق اجازه دادن به زبان آموزان برای دنبال کردن روش‌های مختلف خواندن مانند skimming و  Scanningتشویق کرد. مهارت نوشتن را می‌توان از طریق تمریناتی مانند پرکردن جای خالی با کلمات، نوشتن نامه‌ها، گزارشات و رزومه تمرین و تقویت کرد. این تمرینات از طریق کنسول معلم قابل مشاهده و ویرایش خواهند بود.

اهمیت لابراتوار زبان
لابراتوار زبان، برای ارزیابی گفتار دانش آموزان بسیار مفید است. لابراتوار زبان ابزار فنی مورد نیاز دانش آموزان را برای شنیدن بهترین نمونه تلفظ زبان فراهم می‌کند. دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده در لابراتوار زبان با تحریک چشم و گوش به زبان‌آموز در یادگیری سریع و آسان زبان انگلیسی کمک می‌کند. تجهیزات لابراتوار زبان به دانش آموزان در اصلاح تلفظ اشتباه خود کمک می‌کند. لابراتوار زبان به دانش آموزان کمک می‌کند تا با استفاده از فن آوری به طور موثر ارتباط برقرار کنند. رشد و توسعه مهارت‌های شخصیت و ارتباطات به اندازۀ سوابق تحصیلی خوب برای دانش آموزان در پیدا کردن شغل خوب، مهم است. به همین دلیل، تمام کالج‌ها و موسسات باید یک لابراتوار زبان در دانشگاه خود و یک مربی آموزش دیده به طور خاص برای لابراتوار زبان داشته باشند.

نتیجه گیری
لابراتوار زبان به عنوان بستری برای یادگیری، تمرین و تولید مهارت‌های زبان از طریق درس‌های تعاملی و حالت‌های ارتباطی- آموزش عمل می‌کند. استفاده از مراکز تحقیقات زبان به عنوان یک تغییر رادیکال از روش معلم محور به تجربه یادگیری مستقل و لذت بخش در نظر گرفته می‌شود. زبان‌آموزان می‌توانند با روش‌های گوناگون و با سرعت  مطلوب خود تمرین کرده و لابراتوار زبان برای کمک به زبان‌آموز برای استفاده از فن آوری به طور موثر در برقرای ارتباط در خدمت آنها هستند.