۱- هیجان بخشیدن به زبان آموزان
با ورود به لابراتوار زبان ، دقت زبان آموزان به شدت بالا رفته و انتظاراتشان برآورده می شود. این اندازه دقت و رضایتمندی را نمی توان در یک کلاس عادی بدست آورد.
یک لابراتوار زبان مدرن دارای فعالیت های تعاملی و خلاقانه ای است که می تواند تجربیات آموزشی کلاس زبان شما را غنی کند. متن، تصویر و ویدئو می تواند به راحتی به فعالیت های شما اضافه شود.
بازی معنای جدیدی پیدا می کند. کلمات قسمت یادگیری لغات در یک قدمی و کاملاً در دسترس زبان آموزان است که می توان حس هیجان آنها را برانگیزد و خلاقیت آنها را قویتر کند. در مدت کوتاهی، دروس ماندگاری بیشتری در ذهن خواهند داشت.
استادی که بیشتر وقت خود را برای آماده سازی دروس روز بعد می گذراند و بازیهای کاغذی و رنگارنگ متنوعی با استفاده از متریال واقعی آماده می کرد، حال بسیار خوشحال است که با به کار بردن این تکنولوژی وقت آزاد بیشتری دارد.
علاوه بر اینکه اساتید می توانند دست نویس خود را به زبان آموزانی که علاقه بسیاری به آن دارند؛ بدهند، می توانند تعداد زیادی از این فعالیت های دست ساز را به صورت فعالیت های تعاملی با هم ترکیب کرده و یک اپلیکیشن آموزش زبان تهیه کنند. به عنوان مثال اثر مشارکت تمامی این فعالیت های مختلف را با یکدیگر در ذهن خود تصور کنید.
تمام این ها در یک اپلیکیشن کامل تر خلاصه می شوند تا دروس هرچه غنی تر ارائه شوند. زبان آموزان هر دو روش را به بهترین نحو درک می کنند. (چه اتفاق جالبی!) آنها مطمئناً از داشتن استادی که تمام روش های آموزشی را با هم ارائه می دهد به خود می بالند.
۲- ایجاد یک تعادل کامل بین تجربیات فردی و گروهی در کلاس
واضح است که با اختراع موبایل و تبلت، می توان هر اتاقی را به راحتی به یک آموزشگاه زبان تبدیل کرد. حتی وقتی در حال سفر با قطار یا در صف انتظار هستید.
با داشتن اپلیکیشن های زبان مناسب تمام اینها امکان پذیر است. اما لابراتوار زبان آموزشی مزیت دیگری نیز برای شما فراهم می آورد: اشتراک گذاری تجربیات دیگران در کلاس. همانطور که مطرح شد، زبان آموزان سرعت های یادگیری مختلفی دارند، پس ضریب هوشی هر زبان آموز نسبت به خودش باید مورد توجه قرار گیرد.
در عین حال هیچ مشارکتی مانند حضور در یک کلاس نیست. احساس اینکه ما همه با هم هستیم. نشستن پشت یک نیمکت و احساس اینکه در همان لحظه دوستان شما نیز در حال انجام همان فعالیت با فاصله چند متر از شما هستند.
با داشتن یک لابراتوار زبان، زبان آموزان خجالتی می توانند بدون نگرانی از اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرند فعالیت داشته باشند. اما همچنان حس مشارکت گروهی وجود دارد چون با دیگر همکلاسی ها در یک کلاس نشسته است.
۳- تقویت مهارت های شنیدن (Listening) و صحبت کردن (Speaking)
با اینکه زمان طولانی از کلاس به مهارت های نوشتن (Writing) و درک مفاهیم (Reading) می گذرد اما مهارت شنیدن و صحبت کردن نیز بسیار مهم و قابل توجه است.
مهارت شنیدن معمولا به عنوان مهارت انفعالی و ذاتی در نظر گرفته می شود به همین دلیل در گذشته بسیاری نیازی به آموزش دادن آن را درنظر نمی گرفتند. اما مطالعات نشان می دهد که شنیدن نیز زمانیکه به عنوان یکی از مهارت های زبان دوم مطرح می شود، بسیار ضروری است. درحقیقت بدون آن، مهارت یادگیری زبان به شدت دچار مشکل می شود.
مهارت صحبت کردن نیز به عنوان یک شاخه از آموزش زبان در نظر گرفته شده است. در گذشته تصور می شد که طی آموزش لغات و گرامر، این مهارت نیز ناخودآگاه در فرد در حال یادگیری ایجاد می شود. پس صحبت کردن به تعویق می افتاد. یک دانش آموز در یک مؤسسه آلمانی تحقیقات آموزشی بین المللی کشف کرد که در یک کلاس آموزش زبان ۴۵ دقیقه ای شامل ۱۰ دانش آموز، هر دانش آموز فقط ۱ دقیقه حرف می زند.
فرض کنید دانش آموزان حدوداً ۲۰ جلسه به کلاس می روند. در اینصورت تنها ۲۰ دقیقه به زبان مدنظرشان حرف می زنند. پس چطور می توان انتظار داشت که طی چند ماه بتوانند روان صحبت کنند؟ (توجه کنید که این کلاس از ۱۰ دانش آموز تشکیل شده بود. پس در کلاسی با ۳۰ دانش آموز این زمان به کمتر از ۲۱ ثانیه برای هر دانش آموز تقلیل پیدا می کند.)
لابراتوار زبان می تواند این زمان را افزایش دهد. در مطالعه مشابهی نشان داده شده زمان صحبت کردن با لابراتوار زبان می تواند تا ۱۱ دقیقه برای هر دانش آموز افزایش پیدا کند.
چرا؟ چون در یک لابراتوار زبان، همه می توانند به طور همزمان صحبت کنند. در هر کلاس عادی، به دانش آموزان دیگر می گوییم که ساکت باشند در حالیکه یک نفر در حال صحبت کردن است. یا به عنوان مثال در تمرین شفاهی، هر دانش آموز یک شانس دارد تا صحبت کند درحالیکه دیگران منتظرند تا نوبتشان شود.
اما با لابراتوار زبان، دانش آموزان همواره در حال شنیدن، صحبت کردن و تمرین کردن به زبان مورد نظرشان هستند. این یک استفاده فوق کارآمد از زمان است. درحقیقت ما زبان آموزان را به صحبت کردن بیشتر در لابراتوار زبان تشویق می کنیم.
نکته بارز این است زمانیکه شما جلوی یک لابراتوار زبان نشسته اید، سودمندی فعالیت ها را کاملاً درک می کنید و می بینید که زبان آموزان درس های خود را فرا می گیرند و با اپلیکیشن های خود مشغولند یا بازیهای مربوط به زبان را انجام می دهند یا ویدئوهای مورد علاقه خود را به زبان مورد نظر می بینند و غیره.
این واقعاً تأثیرگذار است و کاملترین چیزی است که می توان مشاهده کرد.
۴- بهبود نظارت استاد در لابراتوار زبان
با پیشرفت های تکنولوژی، استاد می تواند با کنسول یا لپ تاپ خود پیشرفت هر زبان آموز را دنبال کند تا بازخوردهای مناسب را در زمان مناسب به او بدهد و دستورالعمل های مشخصی را برای هر فرد ارائه دهد.
لابراتوار زبان کار ضبط کردن و مستند سازی فرایند آموزش زبان را آسان کرده است. حال با این امکانات می توان هر اتفاقی که در کلاس (و طی تدریس) در لابراتوار زبان می افتد را ضبط کرد. از تعداد ساعت هایی که هر دانش آموز برای زبان تلفظ خود استفاده کرده، لابراتوار زبان می تواند تاریخچه یادگیری زبان را به آموزگار و زبان آموز نشان دهد. این عمل می تواند توسط هر دو به عنوان نمونه ای از میزان پیشرفت و نتیجه بدست آمده مورد استفاده قرار گیرد.
به عنوان مثال به جای چک کردن دستی تکالیف، کافی است به امتیازاتی که یک زبان آموز از بازی های تعاملی گرفته نگاه کنید و به او فعالیت های بیشتری را پیشنهاد دهید. با نگاه به داده های بازخورد، می توانید به صورت گرافیکی مشاهده کنید که کلاس به صورت فردی و گروهی چه پیشرفت هایی کرده است.
سپس می توانید تصمیم بگیرید که به چه درسی برای حمایت و تأکید برمباحثه در کلاس نیاز دارید و با خواندن بین خطوط، می توانید راهنمایی شوید که دانش آموزان چه روش ها یا فعالیت هایی را دوست دارند و یا به چه نوع کارهای خاصی علاقه نشان می دهند.
در یک لابراتوار زبان، شما یک دید کلی در مورد اتفاقاتی که واقعاً در کلاس رخ می دهد، پیدا می کنید – حتی در زمان حال – که کاملاً با کلاس سنتی که شما تنها بعد از امتحان گرفتن متوجه پیشرفت دانش آموزان می شدید، متفاوت است.
۵- تشویق به داشتن فعالیت های خارج کلاس
این مورد یکی از پارادوکس های بزرگ لابراتوار زبان امروزی است. به طوریکه کم کم داشتن یک اتاق در مدرسه یا دانشگاه برای آموزش زبان محو می شود.
همانطور که مطرح شده، لابراتوار زبان به یادگیری مستقل نیز کمک می کند. این ایده جدید یادگیری مستقل کاملا به یک لابراتوار زبان محدود می شود. سابقاً زبان آموزان تنها قادر بودند که دروس قبلی را مرور کنند و از آموزگار خواهش کنند تا به آن ها زمان اضافی بدهد تا وارد لابراتوار زبان شوند و نوارهای کاست را در هر اتاقی که قرار گرفته است، اجرا کنند.
امروزه با بهره گیری از وب، زبان آموزان می توانند در هر زمان و هرکجا که حضور دارند برنامه ها را اجرا کنند. پس حتی زمانیکه خارج از کلاس هستند، فعالیت های مربوط به لابراتوار زبان جدید می تواند به راحتی توسط موبایل آنها اجرا شود.
یک استاد زبان می تواند واقعاً از تکنولوژی به نفع زبان آموزان خود بهره ببرد. می توانند لینک سایت ها یا اطلاعات دیگری که می خواهید بررسی کنند را برای زبان آموزانتان بفرستید. می توانید از آنها بخواهید که بازی های خاصی را حتی خارج از کلاس انجام دهند تا زمانیکه در کلاس گرد هم می آیند آمادگی و هیجان بیشتری داشته باشد.
خیلی خوب است، نه؟
این موارد تنها پنج مورد از صدها فرصتی است که یک لابراتوار زبان برای شما فراهم می آورد، اما شما به سادگی می توانید مشاهده کنید که بازی کردن چطور می تواند همه چیز را هم برای شما و هم برای زبان آموزانتان تغییر دهد. تنها با یک سرمایه گذاری متوسط برای خرید تجهیزات نرم افزار لابراتوار زبان، شما می توانید مرزهای فضا و زمان را بشکنید.
شما زبان را به روشی که جایگزین روش های سنتی قبلی شما شده است، آموزش می دهید (آیا می توانید آن را تصور کنید؟) به طور همزمان، زبان آموزان شما زبان را به گونه ای یاد می گیرند که انگار به یک کشور خارجی سفر کرده اند و با افراد بومی به صحبت پرداخته اند.
منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق