آموزشی مدرن با لابراتوارهای آموزش زبان

چرا از لابراتوار زبان بهره می بریم؟
در دنیایی که مساله جهانی سازی و  تفاوت های فرهنگی بخشی از زندگی روزمره ما شده است به آسانی میتوانیم به اهمیت یادگیری زبان دوم و حتی سوم پی ببریم.
احتمالا بهترین راه برای یادگیری زبان جدید زندگی کردن در کشوری است که به آن زبان در آنجا مکالمه میشود و شخص میتواند خود را درگیر فرهنگ آن منطقه کند. همچنین میتوان از یک معلم خصوصی برای یادگیری زبان بهره جست. البته برای اغلب ما این روشها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
واقعیتی که اغلب مدارس با آن روبرو هستند این است که معلمان با کلاسهایی با جمعیتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر و گاه بیشتر مواجه هستند. از دیدگاه آماری در چنین کلاسهایی به هر دانش آموز در هر ساعت کلاسی یک دقیقه زمان برای صحبت کردن میرسد. یعنی در یک واحد درسی زمانی در حدود ۴۵ دقیقه به هر دانش آموز اختصاص می یابد.
یادگیری زبان دوم بسیار شبیه به یادگیری موسیقی است. روش های آموزشی از اهمیت برخوردار است اما آنچه بیشتر اهمیت دارد تمرین بیشتر و مداومت در یادگیری است.
چگونه مسئولان آموزشی بر مشکلات کلاسهای بزرگ غلبه کرده اند و توانسته اند دانش آموزان را به صحبت کردن بیشتر ترغیب کنند؟
مدارس پیشرو و نوین از تکنولوژی ها و تجهیزات لابراتوار زبان به نحوی استفاده میکنند که به معلمان این امکان را میدهد تا کلاس های خود را به بهترین شیوه کنترل کرده و فرصت های کافی در اختیار دانش آموزان قرار دهند تا به تمرین بپردازند و مهارت های شنیداری و گفتاری خود را تقویت کنند.

لابراتوارهای زبان قرن ۲۱ چگونه است؟
سالها پیش وقتی صحبت از لابراتوارهای زبان سنتی میشد منظور یک اتاق مجهز به کامپیوتر و هدست در جایگاه هر یک از دانش آموزان بود و کنسول کنترل مرکزی در اختیار معلم بود. امروزه تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته لابراتوار زبان این تعریف از لابراتوار را کاملا دگرگون کرده است.

هر زمان،  هر مکان، هر وسیله
یکی از روش های بارز و مشهود در افزایش مهارت زبانی دانش آموزان این است که به آنها فرصت تمرین در هر زمان و هر مکانی که دوست دارند را بدهیم. شیوه دیگری که میتوان از پیشرفت زبانی دانش آموزان مطمئن شد این است که تجهیزات و امکانات لازم برای یادگیری مثل تجهیزات لابراتوار زبان، کامپیوتر و هدست، لپ تاپ و گوشی های هوشمند را در اختیار آنها قرار دهیم.
بنابراین تعریف مدرن و امروزی که میتوانیم از لابراتوار زبان ارائه دهیم، اینگونه است:
لابراتوار زبان ثابت( تجهیزات سنتی لابراتوار زبان)
لابراتوارهای زبان قابل حمل و نقل(متحرک)
کلاس هایی برای مطالعه خود محور برا ی دانش آموزان
لابراتوارهای مجازی آموزش زبان