نقش لابراتوار زبان در یادگیری زبان انگلیسی

زبان به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط به شمار می رود که به واسطه آن می توان پیام هایی را منتقل کرد. دانش آموزان از فرهنگ ها و مناطق مختلف یادگیری زبان انگلیسی به صورت حرفه ای را امری دشوار می بینند. شوق زبان آموزی راه حل هایی نیز برای رفع این مشکل در نظر گرفته است. لابراتوار زبان راه حلی تکنیکی برای انتقال مهارت های یادگیری زبان است. با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته لابراتوار زبان نتیجه ای موثر،کارا و سازمان یافته برای تقویت مراحل یادگیری زبان پدید می آید. با گذر از روش های سنتی آموزش زبان انگلیسی، امروزه محتوای غنی آموزشی لابراتوار زبان دانش آموزان را ترغیب به یادگیری می کند. در واقع یادگیری زبان های خارجی نیازمند بهره گیری از تجهیزات لابراتوار زبان است. کیفیت آموزش زبان با استفاده از لابراتوارهای زبان کامپیوتری، دیجیتال و مولتی مدیا بسیار افزایش یافته است.
لابراتوار زبان به عنوان تجهیزات سمعی و بصری در روش های مدرن و پیشرفته آموزش زبان کاربرد وسیعی دارد. اولین لابراتوار زبان در دانشگاه گرینبل در دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفت که از سیستم نوارهای کاست استفاده می کردند. لابراتوارهای زبان مبتنی بر سیستم های مولتی مدیا به یادگیری و تقویت مهارت های زبانی با در اختیار گذاشتن مطالب آموزشی برای اساتید و دانش آموزان در کوتاه ترین زمان ممکن کمک شایانی می کند.
با بهره گیری از سخت افزارهای کامپیوتری و تکنولوژی های مولتی مدیا استفاده از نرم افزارهای آموزشی مرسوم تر شده است. اغلب شرکت های تولید کننده نرم افزارهای آموزشی در زمینه تولید نرم افزارهای لابراتوار زبان فعالیت می کنند. نرم افزارها مزایایی از قبیل مجزا سازی شیوه های آموزشی، استفاده بسیار آسان و لذت بخش و طراحی به شیوه ای کارا و منظم را دارا می باشند.

مزایای استفاده از لابراتوار زبان
وضوح صدا: انتقال مستقیم صدا موجب راهنمایی گام به گام از سوی معلم برای دانش آموزان با صدایی کاملا واضح و روشن است.
توجه و هوشیاری بیشتر: نرم افزار لابراتوار زبان برای دانش آموزان بسیار جذاب و گیرا است چرا که خودشان را درگیر سیستم های انفرادی آن می بینند و کاملا با آن درآمیخته می شوند.
درک مطلب سریع: لابراتوار میزان درک مطلب از سوی دانش آموزان را افزایش می دهد چرا که آموزش دقیقا مبتنی بر سطح دانش آموزان است.
یادگیری موثر: لابراتوار یادگیری زبان خارجی را به شیوه ای متمرکز فراهم می کند که باعث کاهش احساس خودآگاهی در یادگیری می شود.
تمرکز واقعی: با استفاده از متن و امکانات صوتی و تصویری دانش آموزان به راحتی در موقعیت های روزمره و حقیقی درگیر می شوند.
راهنمایی گروهی: با مشاهده وضعیت فردی هر دانش آموز بدون ایجاد تداخل در روند فعالیت دانش آموزان دیگر امکان ارائه مشاوره های گروهی به آسانی امکان پذیر است.
امکان ارزیابی فردی: دانش آموزان می توانند با ضبط کردن صدای خود و گوش کردن مجدد آن به ارزیابی خویش پرداخته و میزان پیشرفت خود را با افراد پیشرو و حرفه ای مقایسه کنند.
یادگیری فردی: امکان دستیابی به منابع آموزشی از طریق تجهیزات لابراتوار  زبان به دانش آموزان این امکان را می دهد که در ساعاتی خارج از برنامه آموزشی به یادگیری و رفع اشکال بپردازند.