چگونه آموزش در مدارس و دانشگاه ها را به فناوری روز مجهز کنیم

پیشرفت علوم و فنون، توسعه حجم دانش بشری، تغییر شرایط و امکانات زندگی فردی و اجتماعی، نفوذ تکنولوژی و صنعت در روابط ملی و بین المللی، نقش زمان در سرنوشت ملت ها، ظهور مشاغل و تخصص های جدید، تغییر نیازهای جامعه و … همه در دگرگونی روندها تاثیر فراوان دارد.
یکی از مهمترین برنامه های اعمال شده برای به روز سازی فرایند آموزش در مدارس و دانشگاه ها، تاسیس محیط هایی است که به صورت مرکز مواد آموزشی (IMC) طراحی می شوند که با انواع آن آشنا می شویم.
نوع اول مرکز فوق به سبکی طراحی شده است تا دانش آموزان و مدرسان چند مرکز به طور پیوسته را در بر گیرد.
نوع دوم مرکز، یک مجتمع آموزشی که منبع ذخیره و تغذیه همه مدارس یک مجتمع است.
نوع سوم مربوط به یک مدرسه است که امکان یادگیری از یک مجموعه وسایل آموزشی را در مدرسه فراهم می سازد.
نوع چهارم مربوط به کلاس درس است که فرصت یادگیری مفاهیم هر ماده درسی را در محیط کلاس فراهم می آورد.
در این نوع مرکز یادگیری که تحت عنوان مرکز یادگیری کلاس (Classroom Learning Center) می باشد، دانش آموزان می توانند با دسترسی به انواع ابزارهای آموزشی، فرصت های یادگیری را در سطوح مختلف گسترش دهند. در نوع چهارم مرکز مواد آموزشی، انواع ابزارهای آموزشی از قبیل کتاب و سایر مطالب چاپی، فیلم های علمی و آموزشی، نشریات، عکس، اسلاید، کلکسیون ها و دستگاه های سمعی و بصری ( تلویزیون، نوار ضبط صوت، ویدئو، کامپیوتر و …) هنگام اجرای روش های تدریس با توجه به تفاوت های فردی فراگیران شرایطی را پدید می آورند که تحت این شرایط مفاهیم آموخته شده عمق و وسعت بیشتری می یابند و مطالب درسی با درک کامل دریافت می شوند.
به منظور کمک به دانشجویان و برای ایجاد یک محیط مناسب آموزشی – یادگیری، لوازم کمک آموزشی چند حسی (Multi Sensory) متنوعی تهیه شده که می توان به ماشین های آموزشی، تلویزیون، فیلم، ابزارهای بازیابی اطلاعات، وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی و … را اشاره کرد که در این سیستم گنجانده شده اند. لابراتوارهای آموزشی یکی از انواع مراکز مواد آموزشی (IMC) می باشد که میتواند در آموزش های مولتی مدیا در یک مرکز آموزشی نقش های بالا را ایفا کند، بعنوان مثال در مواقعی که آموزش ها در سطوح بالا انجام می گیرد امکان دارد تمام افراد شرکت کننده در یک دوره، در یک سطح نباشند در این حالت به کمک لابراتوار میتوان چندین سطح را در یک زمان، توسط یک استاد و بدون تداخل با یکدیگر برگزار کرد.