معرفی زبان به کودکان در سنین کم

تحقیقات اخیر نشان می دهد که دو زبانه بودن مزایای فراوانی دارد. دانستن دو زبان به ما کمک می کند تا ساختار زبان را بهتر درک بکنیم و همچنین دید ما را نسبت به فرهنگ های دیگر می گشاید. دوزبانگی می تواند علائم آلزایمر را به تاخیر بیاندازد و همچنین به مردم سراسر جهان کمک می کند تا در کشورهای دیگر بتوانند شغل داشته باشند.
اگر چه در ایالات متحده بسیاری ازافراد قبل از ورود به دبیرستان و یا دانشگاه زبان جدیدی را یاد نمی گیرند، اما مطالعات نشان می دهد که این دوره ی تحصیلی برای آموزش زبان مناسب نیست و در واقع آموزش زبان باید در سنین کمتری شروع شود. برخلاف این که در گذشته تصور می شد آموزش زبان دوم از بدو تولد موجب ایجاد اختلال در یادگیری می شود،امروزه ثابت شده است که این دوران بهترین وقت برای یادگیری زبان دوم است.
آیا این به این معنا است که ما نمی توانیم زبان را در سنین بالاتر یاد بگیریم؟ نه این فقط بدان معناست که اگر می خواهیم برای کودکان خود زمانی را انتخاب بکنیم آن زمان هر چه در سنین پایین تر باشد بهتر است.

در اینجا به ۶ دلیلی که چرا باید کودکان هر چه زودتر آموزش زبان را شروع کنند اشاره شده است:
لهجه: در حال حاضر ثابت شده است که وقتی کودکان در سنین کم شروع به یادگیری زبان می کنند احتمال این که بتوانند با لهجه ی خارجی صحبت کنند، بسیار بالا است. تحقیقات از یک تیم در دانشگاه واشنگتن، که به طور خاص در درک گفتاری دوران کودکی تاکید دارند، به این موضوع اشاره کرده اند که هر چه انسان مسن تر شود در درک کردن زبان دیگر با لهجه ی بومی آن زبان بسیار سخت خواهد شد. بنابراین، یک دلیل بسیار قانع کننده ای که برای کودکان در شروع کردن زبان در سنین کم وجود دارد، این است که آن ها از لهجه بومی آن زبان برخوردار خواهند شد.
ده هزار ساعت: مالکولم گلدول (Malcolm Gladwell) در کتاب خود  استدلال می کند که برای یادگیری چیزی خوب،  حداقل ده هزار ساعت کار لازم است، ]بر اساس مطالعه انجام شده توسط ک آندرس اریکسون (K. Anders Ericsson) [.برای افراد مسنی که می خواهند از آموزش زبان بهره ببرند اختصاص دادن ده هزار ساعت برای آن ها بسیار سخت خواهد بود. با این حال، اگر ما در سنین کم تر یادگیری زبان را شروع کنیم طی سال ها و زمان ها، دیگر ده هزار ساعت عددی بزرگ برای ما نخواهد شد. آموزش زبان در سنین کم تر کمک خواهد کرد تا تسلط کودکان به زبان زیاد باشد و موجب موفقیت آن ها شود.

معرفی زبان به کودکان در سنین کم
معرفی زبان به کودکان در سنین کم

لذت: کودکان از یادگیری لذت می برند. آن ها اهمیتی نمی دهند که فعالیت های انجام شده توسط آن ها تواناییشان را بالا می برد یا مهارت های دیگر را، فقط می خواهند آن مهارت را انجام داده و از آن لذت ببرند. این رویکرد بسیار درستی برای یادگیری کودکان است. ما هرگز نباید کودکان دبیرستانی را با یک زبان خارجه از طریق قافیه مهد کودک کودکان، آهنگ ساده و عروسک ها معرفی کنیم. در حالی که برای کودکان خردسال این بهترین راه است زیرا باعث سرگرمی و یادگیری آن ها می شود. این شگفت انگیز است که چگونه کودکان زبان را به این سرعت یاد می گیرند در حالی که همزمان از آن لذت می برند.
بی باک: چیزی که در مورد کودکان خردسال فوق العاده است این است که آن ها همه چیز را بدون اینکه لزوما نگران آن باشند، امتحان می کنند. این امر به یادگیری زبان نیز کمک می کند.کودکان اغلب اوقات خود را برای دانستن مطاب آموخته شده خود می گذرانند بدون آن که نگران اشتباهات باشند.آن ها مشتاق دیدن عکس العمل های دیگر دانش آموزان و بزرگسالان هستند زمانی که از کلمات و لغات جدید استفاده می کنند. این تجربه ای هیجان انگیز و قدرتمندی برای کودکان است.
شبکه های پشتیبانی: کودکان این فرصت را دارند تا از تأثیرات مختلف پدر و مادر، معلمان، همسالان و خانواده استفاده کنند. وقتی که هر دو معلم و پدر و مادر در یادگیری زبان فعالیت های مختلفی دارند سپس کودکان را نیز می توان در طول روز حمایت کرده و تعامل بخشند. معلم می تواند از طریق تجهیزات لابراتوار زبان در کلاس ها، کلمات و ترانه ها را معرفی کند و پدر و مادر فعالیت ها را در خانه از طریق سی دی، کتاب دو زبانه، بازی ها، فیلم ها و غیره تقویت کنند. به علاوه، کودکان  دیگر با مشکلات زبان مقابله نمی شوند در حالی که دانش آموزان دبیرستانی و بزرگسالان با این مشکل زیاد رو به رو می شدند.
غیر استثنایی: معرفی زبان به کودکان در سنین کم باعث می شود تا آن ها واقعیتی که دوزبانگی و چندزبانگی در طبیعت جهان امروز ما وجود دارد را بپذیرند، و صحبت کردن بیش از یک زبان باید امری امکان پذیر باشد. زمانی که کودکان به زبان ها و فرهنگ های دیگر در سنین بسیار کم از طریق کلاس های مجهز به نرم افزارهای آموزش زبان، کتاب ها، فیلم ها، آهنگ ها و اشیاء آشنا می شوند. آن ها فرصت داشتن احساس خوب را نیز خواهند داشت و در جهانی که در آن زبان و فرهنگ به صورت روزانه درهم آمیخته است، رشد خواهند کرد.
تحقیقات فراوان امروز باید به اولیا و معلمان کمک کند تا آن ها بتوانند احساس انگیزه و هیجان را به افشای کودکان و دانش آموزان خود در سنین کم بدهند. اگر چه قرار گرفتن در معرض زبان تا حد امکان بهترین است، ولی مقدار کم زبان نیز می تواند مزایای فوق العاده ای داشته باشد.
اگر فرزندان یا دانش آموزان شما مسن تر هستند، دریغ نکنید و یک زبان جدید را به آنها معرفی بکنید زیرا که هرگز، برای یادگیری یک زبان دیر نمی باشد. در واقع، یادگیری زبان هرگز به پایان نمی رسد! شما می توانید به کودکان و دانش آموزان خود کمک کنید تا ده هزار ساعت خود را از همین الان شروع کنند.