انواع مختلف لابراتوار زبان

لابراتوار زبان، دانشجویان و زبان آموزان را در جهات مختلف یاری رسانده و این پیشرفت و توانایی طی سالیان متمادی اتفاق افتاده است.
در اینجا روی ۴ نوع متفاوت لابراتوار تمرکز شده است:
لابراتوارزبان ستتی
این نوع لابراتوار فرم ابتدایی لابراتوار است. نوع سنتی لابراتوار از یک ضبط و چند نوار کاست صوتی به زبان هدف برای آموزش به دانشجویان تشکیل شده است. معلم ضبط را آماده کرده و دانش آموزان برای یادگیری تلفظ صحیح به آن گوش می دهند. از آنجا که این نوع لابراتوار در کلاس های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد منجر به بروز اختلال و حواس پرتی شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

لابراتوار زبان با بهره گیری از هدست
این نوع از لابراتوار باز هم یک فرم سنتی است ولی اندکی تجهیزات لابراتوار آن مدرن تر از نوع قبلی است. دانش آموزان با استفاده از هدست به کاست پخش شده گوش می دهند. در اینجا عواملی که باعث حواس پرتی و بی نظمی می شود به حداقل رسیده و شفافیت و وضوح صدا در حد مورد قبولی افزایش یافته است.
امروزه نوع مدرن لابراتوار زبان در دسترس است که از یک ابزار الکترونیکی بهره می برد که ۲ کاربرد دارد. این دستگاه به عنوان یک ضبط صوت با تمام ویژگی های یک ضبط معمولی کاربرد دارد و از جهت دیگر امکان ضبط و ذخیره صدا به منظور مقایسه صدای افراد با یکدیگر را در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار می دهد.

لابراتوار زبان با بهره گیری از کامپیوتر
در این سیستم از کامپیوتر برای آموزش زبان بهره گرفته شده است. مطالب و محتوای درسی در کامپیوتر ذخیره شده و بر اساس مشخصاتی که در کامپیوتر نمایش داده شده در دسترس است. امروزه لابراتوارهایی با استفاده از کامپیوتر و نیز اینترنت وجود دارد. این لابراتوارها، لابراتوارهای زبان با استفاده از شبکه اینترنت نام دارند. توسعه و پیشرفت این سیستم ها تدریجی بوده و در ۳ فاز مجزا دسته بندی شده است: رفتار شناسی، ارتباطی، تلفیقی. از آنجا که توسعه این سیستم تدریجی بوده پذیرش و قبول آن نیز به آرامی اتفاق افتاده است.

لابراتوار زبان مولتی مدیا
نرم افزار های گوناگونی در بازار موجود است که میتوان برای لابراتوار زبان مولتی مدیا از آنها بهره برد.
اهمیت لابراتوار زبان در دامنه ارتباطات بیشتر احساس می شود. ما در جهانی چند زبانه و با فرهنگ های مختلف زندگی می کنیم که با پیشرفت و توسعه علم و تکنولوژی به یک دهکده کوچک تبدیل شده است. لابراتوار زبان برای کمک به استفاده موثر از تکنولوژی برای برقراری ارتباطات موثر به وجود آمده است. تجهیزات لابراتوار زبان به گونه ای طراحی شده که می توان برای آموزش چندین زبان از آن بهره برد. برخی از بارزترین ویژگی های لابراتوار زبان در زیر آورده شده است:
تجهیزات لابراتوار زبان به عنوان ابزاری برای آموزش زبان
یادگیری تلفظ صحیح، لهجه، تاکید و سایر جنبه های آوایی زبان
برنامه های آموزشی برای برقراری ارتباط موثر
تهیه و ویرایش مطالب آموزشی مفید برای آموزش زبان
کلاس های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت برای آزمون های بین المللی مثل تافل و آیلتس
تهیه آزمون های آنلاین و بدون کاغذ با استفاده از لابراتوار