مزایای یادگیری زبان خارجی در سنین پایین

یادگیری یک زبان جدید در هر سنی، از بسیاری جهات، یک تجربه فوق‌‌العاده سودمند است. درحالی‌که یادگیری یک زبان یک تجربه پرمایه برای تمام سنین است، این کار برای کودکان بیش‌ترین بهره را دارد. یادگیری زبان در سنین پایین، باعث ایجاد زمینه برای بهره‌گیری و استفاده از فرصت‌های بیش‌تر می‌شود.
کودکان به صورت ذاتی به جستجو در زبان می‌پردازند، با آن سرگرم میشوند و از آن لذت می‌برند. اشتیاق آن‌ها برای این کار هم جنبه منفی و هم جنبه مثبت و تاثیرگذار دارد. یادگیری اولین زبان توسط آن‌ها به صورت معجزه‌آسایی سریع و دیدن آن برای والدین آن‌ها لذت بخش است. همزمان با رشد کودکان، والدین آن‌ها به این موضوع اذعان دارند که کودکانشان تا چه اندازه با بازگویی واژه‌هایی که می‌شنوند و یا استفاده از یک واژه جدید و ساختگی سرگرم می‌شوند. حتی اگر سایر دلایل یادگیری زبان در سنین پایین را درنظر نگیریم، لذت کاوش در مفاهیم مربوط به اولین زبان، دوره کودکی را برای یادگیری دومین زبان، ایده‌آل می‌کند.
دلایل بسیار دیگری برای انجام این کار وجود دارد. در این مقاله به تمام دلایل مربوط به مزایای یادگیری زبان در سنین پایین اشاره نشده است و تنها مواردی که دارای مزایای قابل توجهی هستند ذکر شده است:

افزایش نمره‌ امتحانی: گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد که در بسیاری از امتحان‌های استاندارد، عملکرد دانش‌آموزانی که علاوه بر زبان مادری خود یک زبان خارجی آموخته‌اند نسبت به دانش‌آموزان هم سن خود که تنها یک زبان را فراگرفته‌اند خیلی بهتر است. به عنوان مثال، گزارشی که در سال ۲۰۰۷ توسط کمیته برگزاری امتحان SAT منتشر شد، به روشنی مزایای یادگیری یک زبان خارجی را نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که حداقل ۴ سال به یادگیری یک زبان خارجی مشغول بوده‌اند در بخش خواندن متون به طور متوسط ۱۴۰ امتیاز (از ۸۰۰ امتیاز)، در بخش ریاضی حداکثر ۱۴۰ امتیاز و در بخش نوشتاری حداقل ۱۵۰ امتیاز بیش‌تر از دانش‌آموزانی که حداکثر یک سال و نیم به یادگیری زبان خارجی پرداخته‌اند، بیش‌تر گرفته‌اند.

بهبود مهارت‌های خواندن متون: مطالعه‌ای که توسط دانشگاه یورک در کانادا انجام شده است نشان می‌دهد که دانش کودکانی که دو زبان را آموخته‌اند به آن‌ها کمک می‌کند تا خواندن متون را راحت‌تر بیاموزند. توانایی آن‌ها برای استفاده از بینش و تجربه‌ای که در یادگیری یک زبان کسب کرده‌اند به آن‌ها در این رابطه کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر اینکه این ویژگی همزمان با آن‌ها رشد کرده و گسترش می‌یابد، این توانایی یعنی خواندن متون به دو زبان مختلف، خود نیز دارای ارزش می‌باشد.

اعتماد به نفس بیش‌تر: کودکان همیشه در حال کشف چیزهای تازه هستند، اما یادگیری یک زبان، یک تجربه منحصر به فرد و سودمند در هر سنی است. ایجاد حس انجام یک کار، که همزمان با اولین گام‌های کودکان در یادگیری دومین زبان در آن‌ها به وجود می‌آید، می‌تواند شرایط را برای یادگیری عمیق‌تر و گسترده‌تر سایر مسائل برای آن‌ها ایجاد کند. همچنین به دلیل اینکه یادگیری زبان توسط کودکان به صورت ذاتی انجام می‌شود، آسانی و لذت‌بخش بودن این تجربه ممکن است باعث افزایش اعتماد به نفس و میل آن‌ها به کشف چیزهای تازه شود.

مزایای یادگیری زبان خارجی در سنین پایین
مزایای یادگیری زبان خارجی در سنین پایین

افزایش توانایی مغز: در مقاله اخیر مجله نیویورکر(New Yorker)، مالکوم گلدول(Malcolm Gladwell) به سخن جیمز فلن(James Flynn)، دانشمند مشهور اشاره می‌کند: «برعکس تصور ما، ذهن به یک عضله شباهت دارد. … ذهن تکه گِلی نیست که بر روی آن نشانه‌های ثابتی بکشید. ذهن نیاز به تمرین و ورزش دارد.» تحقیقاتی که برای بررسی تاثیر یادگیری دو زبان بر روی توانایی‌های کودکان، انجام شده است نشان می‌دهد که یادگیری بیش از یک زبان، یک روش عالی برای تقویت عضلات مغز است. یک مطالعه که نتیجه آن در مجله Nature چاپ شده نشان می‌دهد که مغز کودکانی که دو زبان خارجی آموخته‌اند، حجم بیش‌تری از سلول‌های خاکستری را دارا است و تمام افرادی که یادگیری دومین زبان را از سنین پایین شروع کرده‌اند بیش‌ترین میزان سلول‌های خاکستری را دارا بوده‌اند. سلول‌‌های خاکستری وظیفه پردازش اطلاعات شامل حافظه، گفتگوها و حواس ادراکی را برعهده دارند. اگر بتوان میزان سلول‌های خاکستری را با استفاده از یادگیری زبان دوم افزایش داد، انجام این کار مانند تمرین دادن مغز است.

بهبود لهجه: کودکان به خوبی چیزهایی را که می‌شنوند تقلید کرده و به خوبی خود را با تغییرات اندک صداها هماهنگ می‌کنند. گوش‌های حساسشان به آن‌ها کمک می‌کند تا صدای سایرین را به خوبی تقلید کنند. این موضوع، یعنی تقلید نحوه صحبت کردن افراد، می‌تواند در بزرگسالی که به تازگی شروع به یادگیری زبان کرده‌اند ایجاد بی‌انگیزگی کند. نتایج یک مطالعه که به طور مشترک توسط UCLA و دانشگاه هنگ‌کنگ انجام شده، نشان می‌دهد که افراد بزرگسالی که در دوران کودکی علاقه زیادی به زبان‌آموزی داشته‌اند، می‌توانند مانند یک فرد بومی صحبت کنند. اگر کودکان شما یادگیری زبان خارجی را در سنین پایین شروع کنند می‌توانند به آرامی و با اعتماد به نفس صحبت کردن را بیاموزند.

فرصت‌های تحصیلی و شغلی بیش‌تر: در حال حاضر، دانشگاه‌ها ارزش زیادی برای دانش مربوط به دانستن دو زبان قائل هستند. با توجه به رقابت بسیار زیاد برای پذیرش در دانشگاه‌ها، دانستن دو یا سه زبان باعث می‌شود تا فرد درخواست کننده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. همچنین با توجه به جهانی شدن روابط، دانستن زبان انگلیسی به تنهایی ارزشی ندارد.

بهبود نگرش به جهان: سفر به سایر کشورها تجربه‌ای است که می‌تواند برای هر فردی مفید باشد. سفر کردن تنها به معنی دیدن مناظر جدید نیست بلکه این کار به باز شدن افق‌های جدید فکری کمک می‌کند. اگر شما نسبت به زبان کشور مقصد احساس راحتی می‌کنید به این معنی است که شما کاری بیش از یک سفر معمولی انجام داده‌اید. شما از شهر خود به یک مکان دیگر می‌روید و مجددا به شهر خود باز می‌گردید. شما با دانستن زبان کشور مقصد می‌توانید خود را متعلق به فرهنگ و زندگی در آن کشور بدانید. این کار از ایجاد حس یک غریبه که تنها از یک مکان بازدید کرده است جلوگیری می‌کند. این کار به خواندن یک شعر به زبانی دیگر ،که آن را می‌دانید، شباهت دارد. شما با خواندن آن علاوه بر متن شعر، موسیقی و جریان زندگی نهفته در آن را نیز درک می‌کنید.

یادگیری بیش‌تر زبان اول، شامل یادگیری واژه‌های بیش‌تر و غنی‌تر: اکثر اوقات ما در حالی از زبان اول خود استفاده می‌کنیم که اطلاعات اندکی از قواعد دستور زبان آن داریم. اگرچه این موضوع یک امر کاملا طبیعی است ولی تجربه یادگیری یک زبان جدید می‌تواند به ما در درک بهتر زبان اول کمک کند. آگاهی از قواعد مربوط به یک زبان خارجی باعث ایجاد انگیزه برای یادگیری قواعد زبان مادریمان می‌شود. اگر ما دو زبان مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم، مطالب زیادی را خواهیم آموخت. همانگونه که نانسی رودز(Nancy Rhodes)، مدیر آموزش زبان‌های خارجی در مرکز زبان‌آموزی کاربردی در واشنگتن دی سی می‌گوید: «هرچه کودکان مطالب بیش‌تری در مورد یک زبان خارجی بیاموزند، زبان مادری خود را بیش‌تر درک می‌کنند.» کودکان از مطالبی که درباره یک زبان خارجی آموخته‌اند برای تقویت مفاهیم و عباراتی که قبلا در یک زبان دیگر یاد گرفته‌اند، استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند دانش خود از زبان مادریشان را با استفاده از تطابق آن با تجربیاتی که از یادگیری یک زبان جدید به دست می‌آورند، یکپارچه سازند.

برقراری ارتباطات فرهنگی: برخی از ما ممکن است اقوامی داشته باشیم که هنوز به زبان مادریشان صحبت می‌کنند. برای برقراری ارتباط با این‌گونه افراد، نه تنها باید یک پل ارتباطی با وی ایجاد کنیم بلکه باید با مفاهیمی که آن فرد به آن‌ها اشاره و از آن‌ها استفاده می‌کند نیز ارتباط برقرار کنیم.

انجام یک فعالیت خانوادگی: زندگی مدرن امروزی بسیار گیج‌کننده، مطالبات آن بسیار زیاد و گاهی اوقات متناقض هستند. یادگیری یک زبان جدید به عنوان یک کار خانوادگی، باعث ایجاد فعالیتی واحد می‌شود که در آن مجبور نیستید تا فرزندانتان را به مکان‌های مختلفی ببرید و یا در یک لحظه در ۱۰ مکان باشید. شروع این کار، هنگامی‌که فرزندانتان در سنین پایین هستند، شرایطی را برای خانواده شما مهیا می‌کند که می‌توان برای چند سال متوالی از آن بهره برد.

فرزندان و خانواده‌اتان از این کار سود می‌برند: فرایند یادگیری یک زبان جدید به شما و فرزندانتان کمک می‌کند تا متوجه کاربردهای جدید و حتی منحصر به فرد، فرصت‌ها و ایده‌های تازه درباره نیازها و آرزوهایتان شوید. شروع این کار از هم‌اکنون به معنی فراهم بودن شرایط لازم است.