چرا کودکان در سنین کم، باید زبان خارجی را یاد بگیرند؟

یادگیری و صحبت کردن به زبان های دیگر به معنای جای کسی را در اجتماع انسانی گرفتن است یعنی به سراغ افراد در سرتاسر مرزهای فرهنگی و زبانی رفتن. زبان فراتر از سیستمی است که قابل توضیح باشد و مهم ترین پیوند برای ارتباط با دنیای اطراف است. زبان فرهنگ در حال جنبش و حرکت است. زبان، تعامل بین انسان هاست . (ساندرا ساوینون – ۱۹۸۳ )
کودکانی که به یادگیری یک زبان خارجی در دوران دبستان پرداخته اند به پیشرفت های مورد انتظار دست می یابند و حتی در آزمون های استاندارد خواندن، مهارتهای زبانی و ریاضیات نمرات بالاتری نسبت به کسانی که این کار را انجام نداده اند، دارند.
کودکانی که به مطالعه یک زبان خارجی پرداخته اند، پیشرفت های ادراکی (شناختی) بیشتری در زمینه انعطاف پذیری ذهنی، خلاقیت ،تفکرات خلاقانه ( divergent thinking:به روشی گفته می شود که ذهن را به ساختن ایده های جدید و تمام راه حل های ممکن وادار می سازد ) و مهارت های تفکر high-order ( یکی از مفاهیم تغییرات آموزشی که درآن اعتقاد بر این است که بعضی از نمونه های یادگیری به پردازش ادراکی نیاز دارند ) از خود بروز داده اند .
مطالعات نشان می دهد که کودکان، بین سنین ۳ تا ۴ سال شروع به شکل دادن تفکرات و برداشت های خود – مثبت یا منفی – درباره افراد و عاداتشان می کنند. این روند ادامه می یابد تا اینکه شروع به شکل گرفتن و یکنواخت شدن می کند پیش از اینکه  آنها ۱۰ تا ۱۲ساله شوند. فراهم آوردن شرایطی برای کودکان کم سن برای یادگیری و تجربه فرهنگ های دیگر، چشم انداز جهانی بهتری را برایشان به ارمغان می آورد قبل از اینکه رفتارهای منفی کلیشه ای در فرد نهادینه شوند.
یادگیری زبان خارجی به دانش آموزان کمک می کند تا درک و توجهشان را به زبان، ارزشها، فرهنگ ها و سنت های دیگران افزایش دهند که به ترتیب حس انسانیت، دوستی و آگاهی از تنوع فرهنگ را در آنها پرورش می دهد. محققان دریافته اند که زمان مناسبی برای یادگیری بهتر زبان خارجی وجود دارد که بعد از ۱۰سالگی تقلیل میابد.
مهارت یافتن در زبان خارجی، مهارت خیلی بزرگتری که فارغ التحصیل شدن از دبیرستان و سپس موقعیت های بزرگتر را،هم به صورت حرفه ای و هم فردی، در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.
نه تنها مهارت زبانی بلکه با سواد بودن به لحاظ فرهنگی، مهارت هایی هستند که همه ی شرکت های چند ملیتی، ادارات دولتی و سازمان های بین المللی مانند EU و سازمان ملل(UN) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اذعان می دارند که برای آینده از اهمیت ویژه ای برخور دارند.
مهارت خیلی زیاد در یک زبان خارجی به مقدار زیادی وقت، تمرین و در معرض آن زبان قرار گرفتن، نیازدارد. یک دانش آموز هرچه زودتر شروع کند، سرانجام به مراتب خیلی بالاتری از مهارت، دست خواهد یافت.