چگونه از تکنولوژی های آموزشی برای بهبود آموزش و یادگیری استفاده کنیم؟

استفاده از تکنولوژی های آموزشی مانند لابراتوار زبان می‌تواند با تشویق دانش‌آموزان به گوش دادن به موسیقی، خواندن مطالب چاپی، تماشای یک مستند یا بخشی از یک فیلم، به عنوان مکمل روش آموزش توسط مربی به کار گرفته شود. مزیت اصلی این روش این است که در آن مربی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا آنچه که گوش می‌دهند، می‌خوانند و یا می‌بینند را تفسیر کنند. علاوه بر آن، محتوای آموزشی می‌توانند توسط خود دانش‌آموز نیز تولید شوند. در این روش از دانش‌آموز خواسته می‌شود تا با ایفای نقش معلم، مطالبی را آماده سازد که به آن‌ها در یادگیری و تسلط بر مفاهیم کمک کند. در نهایت، می‌توان از رسانه‌های اجتماعی شامل ابزارهای متنوع آنلاین که برای کاربران امکان برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و منابع را فراهم می‌کنند، برای ارتقا آموزش و یادگیری استفاده کرد.

آموزش توسط مربی
استفاده از رسانه‌ها مستلزم آن است که مربی روش‌های سنتی آموزش را کنار گذاشته و دانش‌آموزان را به یادگیری از طریق رسانه‌ها تشویق کند. این روش زمانی بهترین نتیجه را دارد که دانش‌آموزان از قبل در این خصوص آمادگی داشته باشند. اگر آن‌ها از آنچه که انتظار می‌رود بیاموزند به اندازه کافی اطلاع نداشته باشند، آن‌گاه تمام انرژی خود را صرف می‌کنند تا ارتباط بین اهداف آموزشی و رسانه‌ای که از آن استفاده می‌شود را پیدا کنند.

چه زمانی از رسانه‌ها استفاده کنیم؟
قبل از یادگیری مطلب مورد نظر: نمایش رسانه قبل از آغاز بحث، به دانش‌آموزان تصویری را ارائه می‌کند تا آن‌ها بتوانند موضوعات مطرح شده در بحث را با هم مقایسه کنند. این روش امکان یادآوری سریع مثال‌های آسان را فراهم می‌آورد. شوارتزو برنزفورد (۱۹۹۸) نشان دادند که ارائه مطالبی که بر موارد متضاد متمرکز است به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مانند یک متخصص به توانایی تمایز دست‌ یابند. علاوه بر این، شوارتزو مارتین (۲۰۰۴) نشان دادند که انتخاب دقیق مطالبی که  ارائه می‌شوند، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا دانشی را کسب کنند که به یادگیری آن‌ها در سخنرانی‌های بعدی کمک می‌کند.
پس از یک توضیح مقدماتی و قبل از یادگیری مطلب مورد نظر: این روش شرایطی را برای فهمیدن موضوع رسانه و اینکه دانش‌آموزان باید به دنبال چه چیزی باشند را فراهم می‌کند. این موضوع به ایجاد تمرکز در هنگام دیدن رسانه کمک می‌کند.
پس از آموختن مطلب مورد نظر: نمایش رسانه به مربی این اجازه را می‌دهد تا پس از توصیف یک نظریه یا یک مطلب، از صحنه‌‌ها به عنوان یک مطالعه موردی استفاده کند. این روش به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های تحلیلی خود را در مورد چیزهایی که یاد گرفته‌اند به کار گیرند.
قبل و بعد: تکرار رسانه‌ها هنگامی که می‌خواهید درک دانش‌آموزان از موضوعات پیچیده را گسترش دهید، موثر است. قبل از شروع بحث، از رسانه‌ها برای ایجاد ذهنیت در دانش‌آموزان استفاده کنید. دانش‌آموزان را در طول توصیف و یا بحث در خصوص موضوعات راهنمایی کنید. با نمایش مجدد رسانه، به عنوان یک مطالعه موردی، از دانش‌آموزان بخواهید با استفاده از نظریه‌ها و مفاهیمی که یاد گرفته‌اند آنچه را که می‌بینند تجزیه و تحلیل کنند. همچنین از دانش‌آموزان بخواهید تا در زمان نمایش مجدد رسانه در خصوص مفاهیمی که می‌بینند بحث کنند. این روش به تقویت آنچه یاد گرفته‌اند کمک می‌کند.
اگر برای استفاده از این روش تازه‌کار هستید به این نکات توجه کنید:
با مقیاس کوچک شروع کنید. یک فیلم، موسیقی و یا منبع خبری را پیدا و از آن در کلاس استفاده کنید. زمانی که به این کار عادت کردید آن را گسترش دهید.
ارتباط بین رسانه و آنچه که می‌خواهید دانش‌آموزانتان یاد بگیرند را به روشنی مشخص کنید. برای تهیه مطالب آموزشی مناسب باید دقت کافی داشته باشید.
برای به کارگیری موثر رسانه‌ها در یک دوره آموزشی مدتی زمان لازم است. این یک رسانه آموزشی- تفریحی نیست، بلکه استفاده آگاهانه از رسانه‌ها برای قادر ساختن دانش‌آموزان برای فراگیری بیش‌تر است.
برای رسانه‌های تصویری از زیرنویس استفاده کنید. این کار به دانش آموزان کمک می‌کند تا به کلماتی که بیان می‌شود توجه بیش‌تری داشته باشند.
آماده باشید. از آنجایی‌که ممکن است استفاده از این روش با مشکل مواجه شود همواره یک برنامه پشتیبان داشته باشید. اگر تجهیزات به درستی کار نکردند، از برنامه پشتیبان استفاده کنید.
درک دانش‌آموز را ارزیابی کنید. دانش‌آموزان به مشوق‌ها واکنش نشان می‌دهند. برای اینکه دانش‌آموزان به فرایند آموزش بیش‌تر توجه کنند و مطالب بیش‌تری را یاد بگیرند، آن‌ها را ملزم کنید تا یک مقاله در خصوص مطالبی که یاد گرفته‌اند بنویسند، یا یک امتحان کلاسی برگزار کنید و یا برای امتحان از سوالات مرتبط با مطالب ارائه شده در رسانه استفاده کنید.
قانونمند باشید. اطلاعات مربوط به حق انتشار را بخوانید.
فراگیری توسط خود دانش‌آموز. درگیر کردن دانش‌آموزان برای ایجاد رسانه‌ها باعث تشویق آن‌ها در همکاری، مسئولیت‌پذیری، خلاقیت، و تسلط بر ایده‌ها و مفاهیم می‌شود. نکته مهم این است که این روش برای تولید رسانه‌های اصل، آموزنده، سرگرم‌کننده و آموزشی نیازی به داشتن سرمایه زیاد، استودیوی مجهز و یا داشتن مدرک پیشرفته، ندارد. در مقاله‌ای از جاشوآ کیم به این نکته اشاره شده است که تولید پروژه‌های ویدئویی ارزان قیمت هستند و این رویکرد باعث ایجاد انگیزه در یادگیری براساس تجربه نیز می‌شود.مربیان نیازی به داشتن تخصص در استفاده از تکنولوژی های آموزشی ندارند زیرا دانش‌آموزان درعصر دیجیتال رشد کرده و کاملا با تکنولوژی آشنا هستند. در اینجا می‌توانید برخی از فیلم‌های تولید شده توسط دانش‌آموزان در خصوص مطالب مرتبط با مدارس ابتدایی و راهنمایی، که موفق به دریافت جایزه از جشنواره رسانه دانشجویی شده‌اند، را ببینید.
مربیان باید به دانش آموزان در تهیه مطالب قابل فهم برای مخاطبان کمک کنند. در اینجا می‌توانید مطالب ارائه شده توسط دانشجویان در خصوص تجارب خود برای تحصیل در خارج از کشور را که مربوط به مسابقه کمک مالی یک کالج و مسابقه ویدئویی ان. ای. اف. اس. ای است، را ببینید. هر یک از این مسابقات توانایی دانش‌آموزان برای ایجاد فیلم‌های با کیفیت بالا و با هدف انتقال پیام‌های مورد نظر را به نمایش می‌گذارد.